Strategia WGSR
STRATEGIA ROZWOJU WYDZIAŁU GEOGRAFII I STUDIÓW REGIONALNYCH UNIWERSYTETU WARSZAWSKIEGO Dokument zatwierdzony przez Uchwałę Radę Wydziału Geografii i Studiów Regionalnych nr 137/2015 w dniu 15 grudnia 2015 r.
Wydział Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego, jako pierwszy samodzielny wydział geograficzny w Polsce, jako wydział stołecznego Uniwersytetu, zawsze zaliczanego do pierwszej dwójki najlepszych uniwersytetów w kraju, jako jednostka geograficzna dysponująca dużym potencjałem naukowym i dydaktycznym, winien odgrywać priorytetową rolę w polskiej geografii, podnosić swój prestiż na Uniwersytecie Warszawskim oraz być rozpoznawalnym na forum międzynarodowym. Służyć temu winna niniejsza strategia, określająca priorytetowe działania całej wspólnoty wydziałowej – nauczycieli akademickich i wszystkich pozostałych pracowników w horyzoncie czasowym 2015-2025.
MISJA WYDZIAŁU
Wydział Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego za swoją misję przyjmuje – zgodnie z misją Uniwersytetu Warszawskiego – harmonijne łączenie badań naukowych i dydaktyki, które dotyczą zmian środowiska przyrodniczego, struktur społeczno-przestrzennych oraz interakcji społeczeństwo–środowisko, rozpatrywanych we wszystkich skalach przestrzennych, od lokalnej poprzez regionalną i krajową (ze szczególnym uwzględnieniem Warszawy i Mazowsza), po skalę globalną, dążąc do osiągnięcia czołowej pozycji w kraju. Społeczną misją Wydziału jest zapewnienie dostępu do wiedzy i nauczania wszystkim tym, którzy mają do tego prawo i chcą poznać i zrozumieć otaczający świat. Obywatelską misją Wydziału jest kształtowania elit intelektualnych odpowiedzialnych za stan ekosystemów i zasobów Ziemi oraz odnoszących się z szacunkiem do różnorodności kulturowej świata, zdolnych do dostrzeżenia symbiozy wartości uniwersalnych i lokalnych.
ZAŁOŻENIA STRATEGII WYDZIAŁU GEOGRAFII I STUDIÓW REGIONALNYCH UNIWERSTETU WARSZAWSKIEGO
1. MISJA STRATEGII
Strategia Wydziału Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego jest dokumentem, który:
- wskazuje wizję Wydziału wraz z celami i kierunkami działań, które pozwolą zrealizować tę wizję;
- odpowiada wszystkim pracownikom Wydziału na pytanie „dokąd zmierzamy?”, zatem daje podstawę do działań na rzecz wspólnych celów;
- informuje wszystkie zainteresowane współpracą z Wydziałem organizacje o naszym potencjale i celach, które chcemy osiągać;
- włącza Wydział w proces zarządzania strategicznego na poziomie Uniwersytetu Warszawskiego, a w szczególności odnosi się do Strategii Średniookresowej Uniwersytetu Warszawskiego na lata 2014-2018;
- wspiera rozwój zarządzania strategicznego na Wydziale Geografii i Studiów Regionalnych UW poprzez rozwiązania proponowane w
Jednym z najważniejszych warunków skutecznej realizacji Strategii jest praca zespołowa. Dlatego pod koniec 2014 r. władze dziekańskie WGiSR podjęły decyzję o aktualizacji dotychczasowej Strategii (z 2012 roku) w formule uspołecznionej, która została zaaprobowana przez Radę Wydziału. Budowa wspólnych planów i zgoda na obrane kierunki działań daje szanse na współpracę w celu realizacji wizji Wydziału.
Proces budowy Strategii i założenia jej realizacji obejmują zaangażowanie całej społeczności Wydziału. Do momentu przygotowania Projektu Strategii proces ten był realizowany przez następujące grupy:
- Władze dziekańskie – podjęły decyzję o aktualizacji Strategii i wspierały cały proces. Dziekan powołał 24 osobową Grupę Strategiczną i Koordynatora procesu budowy
- Grupa Strategiczna – w jej skład weszli pracownicy naukowi i administracyjni Wydziału, doktoranci oraz przedstawiciele studentów. Grupa Strategiczna pracowała m.in. na pięciu warsztatach strategicznych, a efektem jej pracy jest niniejszy Projekt. W skład Grupy weszły następujące osoby:
Aneta Afelt
Mirosława Czerny Anna Dudek
Sylwia Dudek-Mańkowska Krzysztof Górny
Mirosław Grochowski Barbara Grzęda Maciej Jędrusik
Aleksandra Kępczyńska
Maria Korotaj-Kokoszczyńska
Andrzej Kowalczyk
Sylwia Kulczyk Wojciech Lewandowski
Bogumiła Lisocka-Jaegermann
Iwona Orzechowska
Marcin Osiński Katarzyna Ostaszewska Tomasz Panecki
Kinga Rucińska
Jan Skrzypczuk
Urszula Somorowska
Katarzyna Szmigiel-Rawska Bogdan Zagajewski
Elwira Żmudzka
Koordynator:
Wojciech Dziemianowicz
Współpraca:
Klaudia Peszat i Anna Dąbrowska
Strategia była przedmiotem dyskusji:
- Rady Wydziału – wszyscy przedstawiciele Rady mogli wypowiedzieć się na temat proponowanych zapisów zarówno na posiedzeniu Rady, jak i w trakcie konsultacji;
- Wszystkich zainteresowanych pracowników i studentów Wydziału (uwagi zgłaszane w trakcie konsultacji).
Sposób opracowania dokumentu oraz założenia dotyczące jego realizacji jednoznacznie wskazują, że Strategia powinna być płaszczyzną integracji środowiska Wydziału wokół wizji rozwoju w 2025 roku.
2. WIZJA WYDZIAŁU W 2025 ROKU
W 2025 roku Wydział Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego będzie:
najlepszą w Polsce jednostką naukowo-dydaktyczną współtworzoną przez otwartą społeczność wyrażającą trwałe wartości akademickie.
Wizję tę rozumiemy następująco:
- najlepsza w Polsce – w wymiarze ocen parametrycznych oraz subiektywnych ocen studentów i organizacji zatrudniających absolwentów, jak i współpracujących z Kluczowym czynnikiem osiągania przewagi nad innymi będzie umiejętne wykorzystanie potencjału geografii fizycznej oraz geografii społeczno-ekonomicznej skupionego na Wydziale;
- jednostka naukowo-dydaktyczna – miejsce zapewniające bardzo dobre warunki do prowadzenia wysokiej jakości badań naukowych, których efekty będą przekładały się na treść i formę dydaktyki;
- otwarta – w kontekście wyzwań i współpracy;
- społeczność – wspólnota pracowników i studentów, która współtworzy WGSR, czyli wpływa na jego funkcjonowanie i korzysta z możliwości, jakie daje współpraca;
- trwałe wartości akademickie – kluczowe z nich, to: racjonalizm, uniwersalizm, bezinteresowność, konstruktywny krytycyzm.
3. NAJWAŻNIEJSZE FAKTY O WGSR
Wydział Geografii i Studiów Regionalnych:
- skupia 2,3% studentów oraz 2,7% nauczycieli akademickich Uniwersytetu Warszawskiego (por. Wykres 1 i Wykres 2);
- zajmuje odpowiednio 14 miejsce na 27 jednostek (2013 rok) ze względu na liczbę studentów i 16 miejsce na 20 wydziałów ze względu na liczbę nauczycieli akademickich;
- prowadzi dwa kierunki studiów: geografię i gospodarkę przestrzenną (studia licencjackie i magisterskie); współtworzy Międzywydziałowe Studia Ochrony Środowiska UW, uczestniczy w kształceniu studentów MISMaP UW, MISH oraz GEM (wspólne europejskie studia magisterskie Erasmus Mundus Geo-information Science and Earth Observation for Environmental Modelling and Management);
- posiada uprawnienia do nadawania stopni doktora i doktora habilitowanego. W latach 2007-2013 na Wydziale nadano 48 stopni doktora i 16 doktora habilitowanego (Wykres 3). Trzech pracowników Wydziału uzyskało w tym czasie nominacje profesorskie);
- współpracuje z partnerami w kraju i za granicą (rocznie ok. 50 organizacji przyjmuje studentów Wydziału na praktyki; Wydział posiada m.in. 22 umowy Erasmus+ z partnerami z 9 krajów UE oraz liczne kontakty z krajami Ameryki Łacińskiej, Bliskiego Wschodu, USA i Australii);
- realizuje liczne projekty naukowe i dydaktyczne, zarówno krajowe, jak i zagraniczne;
- odczuwa zmiany zewnętrznych warunków funkcjonowania, do których zalicza się niż demograficzny (znacząco zmniejszyła się liczba kandydatów na jedno miejsce na obu kierunkach studiów, ale wciąż udaje się utrzymać zakładane limity przyjęć);
- dąży do wykorzystania szansy, jaką jest rozwój relacji nauka – biznes – administracja, bazując na bogatych doświadczeniach współpracy (co roku studenci WGSR odbywają praktyki zawodowe w urzędach administracji publicznej, ale również w firmach prywatnych; Wydział stale współpracuje m.in. z Urzędem m. st. Warszawy, a przedstawiciele przedsiębiorców mają stały kontakt z Wydziałowym Zespołem Zapewnienia Jakości Kształcenia).
4. ANALIZA SWOT
Analiza SWOT została wykonana w tradycyjny sposób: mocne i słabe strony, to cechy wydziału, zaś szanse i zagrożenia, to zjawiska w jego otoczeniu. Analizę jest efektem prac warsztatowych.
| MOCNE STRONY | SŁABE STRONY | ||
|
|
||
| SZANSE | ZAGROŻENIA | ||
|---|---|---|---|
|
|
||
5. CEL GŁÓWNY
Celem głównym Strategii do 2025 roku jest:
osiągnięcie i trwałe utrzymanie pierwszego miejsca w Polsce w ocenach poziomu naukowego, w opinii studentów i współpracujących z Wydziałem.
Stopień osiągania celu będzie oceniany na podstawie analiz:
- ocen parametrycznych i różnych rankingów;
- wyników corocznych badań opinii studentów WGSR;
- wyników badania opinii instytucji współpracujących z WGSR.
6. CELE STRATEGICZNE I KIERUNKI DZIAŁAŃ
Cel główny strategii będzie realizowany przez cztery cele strategiczne, które odnoszą się do kluczowych obszarów funkcjonowania Wydziału. Są nimi:
- przestrzeń, która warunkuje zarówno możliwości pracy, jak i studiowania;
- nauka, która stanowi pierwszy z fundamentów istnienia Uniwersytetu;
- edukacja będąca drugim fundamentem działania uczelni wyższej;
- synergia, czyli wartość dodana działań wspólnych, podejmowanych, by osiągać zdecydowanie lepsze niż dotąd rezultaty.
Poniżej omówione zostały wszystkie cele
strategiczne (Rysunek 1) wraz z określonymi kierunkami działań.
6.1. EKOLOGICZNA I NOWOCZESNA PRZESTRZEŃ NA MIARĘ XXI WIEKU
Cel ten został określony, jako wyraz chęci i konieczności pełnego wykorzystania potencjału naukowego i dydaktycznego, jaki zgromadzony jest na Wydziale. Nowoczesne podejście do zagospodarowania przestrzeni potrafi nie tylko godzić ekologię z innymi celami rozwojowymi, ale wręcz budować przewagi wobec konkurencji. Dążąc do maksymalizacji funkcji ekologicznych i jakości warunków pracy i edukacji będziemy starali wyróżniać się w skali krajowej i europejskiej.
W ramach celu Ekologiczna i nowoczesna przestrzeń na miarę XXI wieku realizowane będą następujące kierunki działań:
- Poprawa zarządzania przestrzenią – efektem tego kierunku działań powinna być kompleksowa poprawa funkcjonowania Wydziału jako miejsca pracy i miejsca edukacji;
- Poprawa estetyki i funkcjonalności przestrzeni – ten kierunek działań powinien zagwarantować wewnętrzne zmiany wizerunkowe na Wydziale, ale przede wszystkim umożliwi – poprzez usprawnienia techniczne i informatyczne – przybliżenie budynku Wydziału do miana
„inteligentnego budynku”;
- Nadanie przestrzeni charakteru ekologicznego i „zielonego” – myśląc o ekologicznym charakterze przestrzeni, w której funkcjonujemy, konieczne będzie opracowanie koncepcji i jej sukcesywne wdrażanie. Dotyczy to zarówno organizacji podstawowych funkcji technicznych, jak i szeroko rozumianego podejścia pracowników i studentów do zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska;
- Ekspozycja osiągnięć i specyfiki Wydziału – Wydział powinien systemowo promować swoje osiągnięcia i przewagi nad innymi Jednym z kanałów promocji będzie zorganizowana ekspozycja prezentująca w sposób nowoczesny osiągnięcia Wydziału oraz jego specyfikę.
6.2. NAJWYŻSZA JAKOŚĆ BADAŃ NAUKOWYCH
Prowadzone na Wydziale badania z jednej strony wzbogacają ogólną wiedzę w obszarach, w których Wydział posiada odpowiednie kwalifikacje, z drugiej zaś pozwalają studentom „być bliżej” zarówno uzyskiwanej wiedzy, jak i prowadzących badania. Ważna będzie dalsza intensyfikacja prac badawczych na różnych polach, w której szerzej uczestniczyć będą również studenci studiów doktoranckich i magisterskich.
Cel Najwyższa jakość badań naukowych będzie realizowany przez następujące kierunki działań:
- Przejrzysty system wspierania ścieżki kariery zawodowej – ważne będzie silne powiązanie aktywności badawczej z dydaktyką oraz przejrzystość procedur związanych z realizacją ambicji zawodowych na polu naukowym i dydaktycznym. Zwiększony zostanie wpływ naukowych kryteriów jakości publikacji, skutecznego aplikowania o granty, nawiązywania współpracy Wydział
– biznes i administracja na ocenę pracownika;
- Poprawa komfortu pracy badawczej – naukowiec prowadzący badania i realizujący projekty musi mieć komfort pracy na płaszczyźnie administracyjnej (odbiurokratyzowanie aktywności badawczej), edukacyjnej (np. wykorzystywanie urlopów naukowych) i technicznej (inwestycje w nowoczesną aparaturę badawczą i laboratoryjną);
- Rozwój badań międzynarodowych – Wydział będzie premiował aktywność międzynarodową, traktując sieci współpracy jako możliwość włączania się w wartościowe partnerstwa, których efektem będzie nie tylko wyższy poziom naukowy osiąganych wyników, ale również szersze możliwości dydaktyczne dla naszych studentów;
- Podniesienie rangi czasopisma wydziałowego – Miscellanea Geographica – Regional Studies on Development musi jak najszybciej wejść na listę A czasopism naukowych. Niewielki, ale bardzo trudny etap, jaki należy w tym celu zrealizować będzie wymagał skoordynowanych działań, w szczególności kadry profesorskiej;
- Popularyzacja sukcesów Wydziału – wszystkie osiągnięcia naukowe będą efektywnie popularyzowane, by zmieniać stereotypowe podejście do geografii i geografów.
- Organizacja cyklicznej konferencji flagowej – tego typu konferencja geograficzna powinna stać się płaszczyzną dyskusji i możliwości spotkań najlepszych światowych ekspertów. Ambicją Wydziału jest wprowadzenie do kalendarza imprez stałej konferencji, która będzie przyciągać gości zagranicznych, a także umożliwi studentom i pracownikom kontakt ze kluczowymi specjalistami z całego świata.
6.3. ABSOLWENCI – ZADOWOLENI I POTRZEBNI SPECJALIŚCI
Przyjęty cel strategiczny zakłada, że Wydział będzie kładł nacisk na jakość kształcenia dopasowanego do zmian w otoczeniu, ponieważ tylko takie podejście gwarantuje zaspokojenie oczekiwań najlepszych studentów. W sytuacji niżu demograficznego reakcja uczelni w postaci obniżania progów przyjęcia powoduje finansowe łagodzenie skutków mniejszej liczby kandydatów, ale kosztem większego zróżnicowania poziomu studentów pierwszych lat. Z drugiej strony uczelnie podlegają presji oczekiwań przygotowania każdego studenta do konkurowania na rynku pracy.
W ramach celu Absolwenci – zadowoleni i potrzebni specjaliści będą realizowane następujące kierunki działań:
- Skuteczny mechanizm oceny zajęć – konieczne są modyfikacje i usprawnienia w dotychczasowym systemie, by szybko, elastycznie, ale przede wszystkim adekwatnie do rzeczywistych potrzeb reagować na potrzeby studentów. Władze dziekańskie będą wspierały proces podnoszenia kwalifikacji dydaktycznych pracowników Wydziału. Jednocześnie prowadzona będzie polityka ograniczeń w zatrudnianiu na stanowiska wykładowców i starszych wykładowców;
- Wyższe wymagania wobec studentów – Wydział będzie stawiał i egzekwował coraz wyższe wymagania w trosce o przyszłe losy absolwentów, którzy będą poszukiwali pracy na konkurencyjnym rynku;
- Elastyczna ścieżka studiów – prowadzone będą prace nad uelastycznieniem ścieżki studiów, gwarantującym studentom możliwość wpływania na końcowy zakres zrealizowanych przez nich tematów w trakcie studiów na Wydziale;
- Elastyczne i atrakcyjne programy – Wydział będzie częściej reagował na sygnały płynące od studentów oraz z otoczenia, by podejmować aktualne problemy przyrodniczo-społeczno- gospodarcze (np. wprowadzanie nowych kierunków studiów i specjalności oraz większy nacisk na praktykę i zajęcia terenowe). Wydział będzie rozwijał programy międzynarodowej wymiany studentów oraz budował wspólne programy studiów z uczelniami zagranicznymi, umożliwiające uzyskanie podwójnego dyplomu ukończenia studiów w ramach uczelni partnerskich;
- Wprowadzenie instytucji tutora – każdy student, jeżeli wykaże się aktywnością, powinien móc wykorzystywać możliwości kontaktów z kadrą naukowo-dydaktyczną Wydziału. Ważne jest ujmowanie współpracy nauczyciel – student zarówno w kontekście pensum, jak i możliwości realizowania przez studentów różnych projektów badawczych;
- Popularyzacja geografii i gospodarki przestrzennej jako nowoczesnych kierunków studiów – proces ten będzie obejmował stworzenie spójnej koncepcji marketingowej Wydziału. Dotarcie z rzetelnym przekazem do szerokiego grona kandydatów na studia może przyczynić się do pozytywnej selekcji i lepszych warunków studiowania na Wydziale. Ważne będą działania podejmowane we współpracy Wydziału z nauczycielami geografii oraz cykliczne spotkania z absolwentami Wydziału.
6.4. SYNERGIA, DZIĘKI SZEROKIEJ WSPÓŁPRACY
Osiąganie synergii we współpracy dotyczy zarówno relacji wewnątrz wydziałowych, jak i relacji Wydziału z otoczeniem bliższym (pozostałe jednostki UW) i dalszym (instytucje poza UW). Współpraca powinna być środkiem do budowania pozycji Wydziału zarówno na płaszczyźnie naukowej, jak i dydaktycznej.
Cel Synergia dzięki szerokiej współpracy realizowany będzie przez następujące kierunki działań:
- Podnoszenie rangi współpracy poprzez spotkania wydziałowe – geografia jest dziedziną nauki zróżnicowaną tematycznie, podobnie jest z gospodarką przestrzenną. W interesie Wydziału leży wykorzystanie tej różnorodności, jednak by to się stało potrzebna jest pełniejsza wiedza, zrozumienie i budowa klimatu współpracy. Dlatego ważne będzie opracowanie zasad oraz harmonogramu wspólnych spotkań, w których będą uczestniczyli wszyscy zainteresowani pracownicy i studenci;
- Budowanie kanałów przepływu informacji – jest to jeden w ważniejszych kierunków działań, którego zakończenie sukcesem będzie ułatwiało realizację innych kierunków we wszystkich celach. W ramach tego kierunku konieczne jest kompleksowe podejście do kwestii public- relations.
- Współpraca zewnętrzna – Wydział będzie promował współpracę zewnętrzną (wynikającą z już podpisanych umów), ale również w ramach nowych Wszystkie propozycje włączenia się Wydziału w nowe formy współpracy będą oceniane pod kątem korzyści dla realizacji wizji rozwoju. Dlatego szczególnie ważne będą relacje naukowo-badawcze, usługi eksperckie oraz współpraca ze środowiskiem biznesu. W dalszym ciągu będzie wspierana współpraca służąca wymianie pracowników i studentów z innymi ośrodkami naukowymi oraz wyjazdy członków kół naukowych na badania. Zacieśniana będzie również współpraca z absolwentami, w tym ze stowarzyszeniem absolwentów;
- Unowocześnienie struktury organizacyjnej – zmieniające się uwarunkowania zewnętrzne oraz zmiany wewnątrz Wydziału dają podstawę, by podjąć rzeczową dyskusję nad dostosowaniem struktury organizacyjnej Wydziału do potrzeb pracowników i studentów.
7. WDRAŻANIE STRATEGII
Za wdrożenie Strategii odpowiedzialny jest Dziekan Wydziału, który jest wspierany przez zespół Prodziekanów i Dyrektora Administracyjnego. Stałym organem współtworzącym politykę Wydziału jest Rada Wydziału, która również powinna przyjmować określone stanowiska w sprawie realizacji Strategii.
Nowe podejście do wdrażania Strategii opiera się na założeniu, iż kierunki działań, a przez to i cele, będą wdrażane poprzez programy, przygotowywane przez Zespoły wdrożeniowe (Rysunek 2) W sytuacji, gdy dany program będzie znajdował się w kompetencji działającej już na Wydziale komisji, będzie mógł być opracowany przez tę komisję. Dziekan będzie powoływał kierownika zespołu wdrożeniowego i wraz z nim ustalał listę pozostałych członków (ok. 5-7 osób posiadających wiedzę z zakresu tematycznego programu). Programy będą zawierały:
- rzetelną i kompleksową analizę problemu;
- koncepcję jego rozwiązania (wskazanie szczegółowych zadań);
- harmonogram realizacji;
- kosztorys;
- osoby odpowiedzialne za realizację zadań.
Ważnym elementem wdrażania Strategii będzie szeroki udział społeczności Wydziału, która będzie miała – poprzez dobrze działającą komunikację wewnętrzną aktualny wgląd w proces wdrażania, a poprzez zaproszenia do zespołów wdrożeniowych – wpływ na kształt opracowywanych programów.
W pierwszym okresie realizacji Strategii (do 2018 roku) opracowane będą i możliwie wdrażane następujące programy:
| Cel strategiczny | Programy |
| Ekologiczna i nowoczesna
przestrzeń na miarę XXI wieku |
|
| Najwyższa jakość badań naukowych |
|
| Absolwenci – zadowoleni i potrzebni specjaliści |
|
| Synergia, dzięki szerokiej współpracy |
|
8. MONITORING STRATEGII
8.1. ZAŁOŻENIA PROCESU MONITOROWANIA
Podstawową funkcją monitoringu jest dostarczanie zarządzającym odpowiedniej informacji na temat realizacji Strategii. Monitoring służy:
- refleksji na temat postępów prac;
- ocenie trudności, wskazaniu ich przyczyn oraz wypracowaniu działań zaradczych;
- ocenie sukcesów z punktu widzenia możliwości wykorzystania pozytywnego doświadczenia w innych obszarach Strategii;
- wyciąganiu wniosków i nauce, których efektem będzie ewentualna modyfikacja
Podstawą oceny realizacji Strategii będą coroczne „Raporty z realizacji Strategii”, które będą stanowiły część rocznego Sprawozdania Zespołu Dziekańskiego.
System instytucjonalny monitoringu Strategii jest podobny do systemu wdrażania. Odpowiedzialność formalna spoczywa na Dziekanie Wydziału, wspieranym przez zespół Prodziekanów i Dyrektora Administracyjnego. Rada Wydziału jest organem, który podejmuje decyzje ważne dla Wydziału na podstawie opracowanych Raportów, wypowiada się również na temat wniosków wynikających z Raportów, a także sugeruje stosowne modyfikacje.
W celu stałego i rzetelnego monitoringu Strategii Dziekan powoła Grupę strategiczną złożoną z ok. 10 pracowników Wydziału, której zadaniem będzie:
- opracowywanie Raportów z realizacji Strategii wraz z wnioskami i rekomendacjami;
- wspieranie Zespołu Dziekańskiego oraz Rady Wydziału w zakresie informacji o realizacji Strategii;
- bieżąca współpraca z Zespołem Dziekańskim w zakresie potrzeb i powoływania nowych zespołów wdrożeniowych na bazie wniosków z
Monitoring wymaga przygotowania odpowiedniego zasobu informacji, dlatego elementem systemu będzie społeczność Wydziału. Będzie ona ważnym źródłem informacji o realizacji podejmowanych w ramach Strategii działań.
8.2. WSKAŹNIKI MONITORINGU
W ramach poszczególnych celów strategicznych będą zbierane informacje, pozwalające ocenić stopień realizacji Strategii. W tym duchu przygotowano zestaw wskaźników, których analiza umożliwi przeprowadzenie odpowiednio rzetelnego monitoringu.
| Cel strategiczny | Wskaźniki |
| Ekologiczna i nowoczesna przestrzeń na miarę XXI wieku | Liczba pomieszczeń doświetlanych energooszczędnymi źródłami światła Powołanie pełnomocnika ds. Ekologii
Ocena jakości sprzętu przez pracowników i studentów Zużycie wody i energii elektrycznej Udział wydatków na sprzęt w budżecie wydziału Ankieta dotycząca funkcjonowania wydziału Liczba bezpiecznych miejsc rowerowych Wydatki na papier (w zł) / Liczba ryz papieru Ilość odpadów zbieranych selektywnie Liczba sezonowych seminariów, wystaw, pokazów filmowych itp. nt. zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska |
| Najwyższa jakość badań naukowych | Konferencja flagowa (0/1)
Liczba projektów międzynarodowych Liczba publikacji osób z zagranicy w wydawnictwie wydziałowym Liczba publikacji pracowników Wydziału w wydawnictwach recenzowanych (w kraju i za granicą) Liczba punktów za publikacje na liście MNiSzW Ewaluacja wśród pracowników warunków pracy Liczba informacji przekazanych do biura prasowego UW na temat osiągnięć Wydziału |
| Absolwenci – zadowoleni i potrzebni specjaliści | Podwójne dyplomy (0/1)
Liczba studentów (na studia mgr rekrutowanych ze studiów licencjackich) Uruchomienie tematycznych bloków do wyboru (-1; 0; 1) Ocena jakościowa (ankieta studentów; realizacja sylabusa; hospitacja) Badanie ankietowe na 1 roku studiów (0/1) Publikacje studentów w czasopismach w tym pracownik + student Projekty studentów i współrealizowane ze studentami Liczba zajęć poza WGSR prowadzonych przez naszych pracowników Liczba wykładów ogólnouniwersyteckich |
| Synergia, dzięki szerokiej współpracy | Udział projektów badawczych realizowanych przez przedstawicieli różnych jednostek WGiSR w ogóle realizowanych projektów
Udział publikacji międzyjednostkowych w ogóle publikacji (na poziomie wydziału, kraju i świata) Liczba spotkań integracyjnych dla pracowników wydziału Udział publikacji pracowników w systemie open acces w ogóle publikacji Liczba projektów / liczba osób uczestniczących w projektach realizowanych ze szkołami i dla szkół |
9. STRATEGIA WGSR A STRATEGIA ŚREDNIOOKRESOWA UW
Strategia Średniookresowa Uniwersytetu Warszawskiego na lata 2014-2018 zakłada realizację 4 celów strategicznych, sformułowanych następująco:
Cel 1: Osiągnięcie wysokiej sprawności organizacyjnej, lepsze wykorzystanie potencjału ludzkiego i pogłębienie więzi z Uczelnią;
Cel 2: Poprawa jakości kształcenia i poszerzenie oferty kształcenia na UW;
Cel 3: Tworzenie korzystnych relacji z otoczeniem zewnętrznym, wzmocnienie pozycji i wizerunku UW; Cel 4: Zapewnienie materialnych warunków rozwoju.
Każdy z tych celów uszczegółowiony jest celami operacyjnymi i zadaniami. Strategia Wydziału Geografii i Studiów Regionalnych na poziomie kierunków działań odpowiada części celów Strategii UW (poniższa tabela), a każdy z wypracowanych kierunków nie stoi w sprzeczności z tą Strategią.
| Strategia WGSR
– cele strategiczne |
Strategia WGSR – kierunki działań |
Strategia Średniookresowa UW – cele operacyjne |
| Ekologiczna i nowoczesna przestrzeń na miarę XXI wieku | Poprawa zarządzania przestrzenią | Cel 1.1. Usprawnienie zarządzania uczelnią |
| Poprawa estetyki i funkcjonalności
przestrzeni |
Cel 4.2. Poszukiwanie synergii i lepsze wykorzystanie zasobów | |
| Nadanie przestrzeni charakteru
ekologicznego i „zielonego” |
Cel 4.4. Wzmocnienie zdolności pozyskiwania przychodów
własnych |
|
| Ekspozycja osiągnięć i specyfiki Wydziału | Cel 3.7. Stworzenie spójnej strategii komunikacji i promocji UW w kraju i za granicą | |
| Najwyższa jakość badań naukowych |
Przejrzysty system wspierania ścieżki kariery zawodowej |
Cel 3.1. Wzmocnienie działań w zakresie transferu technologii i wiedzy
Cel 4.4. Wzmocnienie zdolności pozyskiwania przychodów własnych |
|
Poprawa komfortu pracy badawczej |
Cel 3.1. Wzmocnienie działań w zakresie transferu technologii i wiedzy
Cel 4.4. Wzmocnienie zdolności pozyskiwania przychodów własnych |
|
| Rozwój badań międzynarodowych | Cel 4.4. Wzmocnienie zdolności pozyskiwania przychodów
własnych |
|
| Podniesienie rangi czasopisma
wydziałowego (na listę A) |
Cel 3.9. Wzmocnienie pozycji UW w rankingach | |
| Popularyzacja sukcesów Wydziału | Cel 3.7. Stworzenie spójnej strategii komunikacji i promocji UW
w kraju i za granicą |
|
|
Organizacja cyklicznej konferencji flagowej |
Cel 3.6. Popularyzacja standardów akademickich
Cel 3.8. Stworzenie przy okazji dwustulecia UW skutecznego narzędzia promocji interesów UW Cel 4.4. Wzmocnienie zdolności pozyskiwania przychodów własnych |
|
| Absolwenci – zadowoleni i potrzebni specjaliści | Skuteczny mechanizm oceny zajęć | Cel 2.1. Wzmocnienie jakości kształcenia |
| Wyższe wymagania wobec
studentów |
Cel 2.1. Wzmocnienie jakości kształcenia | |
| Elastyczna ścieżka studiów | Cel 2.2. Inicjowanie współpracy między wydziałami, poszerzanie
i uelastycznianie oferty kształcenia |
|
|
Elastyczne i atrakcyjne programy |
Cel 2.1. Wzmocnienie jakości kształcenia
Cel 2.3. Strategiczne kształtowanie oferty edukacyjnej UW Cel 2.4. Studia po angielsku |
|
| Wprowadzenie instytucji tutora | Cel 2.1. Wzmocnienie jakości kształcenia | |
| Popularyzacja geografii i
gospodarki przestrzennej jako nowoczesnych kierunków studiów |
Cel 3.7 Stworzenie spójnej strategii komunikacji i promocji UW w kraju i za granicą | |
| Synergia, dzięki szerokiej współpracy | Podnoszenie rangi współpracy
poprzez spotkania wydziałowe |
Cel 1.7. Aktywizacja społeczności UW – włączenie do prac nad
rozwojem |
| Budowanie kanałów przepływu
informacji |
Cel 1.2. Poprawa komunikacji i dostępności informacji oraz
synteza informacji wewnętrznej |
|
|
Współpraca zewnętrzna |
Cel 1.8. Wspólne działania wydziałów wspierane centralnie, ograniczenie wewnętrznej konkurencji
Cel 3.2. Współpraca z podmiotami zewnętrznymi przy tworzeniu i analizie programów studiów Cel 3.3. Stworzenie atrakcyjnej oferty współpracy dla miasta |
|
| Unowocześnienie struktury
organizacyjnej |
Cel 4.2. Poszukiwanie synergii i lepsze wykorzystanie zasobów |







