Zrozumieć znane, dostrzec nieznane – jak geografia tłumaczy świat?

Projekt pt.: “Zrozumieć znane, dostrzec nieznane – jak geografia tłumaczy świat?“, realizowany jest przez Wydział Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego w ramach programu MEiN pt. “Nauka dla Społeczeństwa”.

Projekt dofinansowany ze środków budżetu państwa w ramach programu Ministra Edukacji i Nauki pod nazwą: “Nauka dla Społeczeństwa”.

Kwota dofinansowania: 346 380,00 zł. Całkowity koszt projektu: 346 380,00 zł.

Kierownikami projektu są: dr Bożena Kicińska, prof. ucz. oraz dr hab. Tomasz Wites, prof. ucz.


CEL PROJEKTU

Cel projektu: upowszechnianie wśród uczniów szkół ponadpodstawowych zrozumienia ważnych procesów przyrodniczych i społeczno-gospodarczych, z którymi boryka się współczesny świat, i które w najbliższej przyszłości mogą stwarzać na całym świecie coraz więcej sytuacji problemowych.


ODBIORCY PROJEKTU

Odbiorcy projektu: uczniowie szkół ponadpodstawowych, dydaktycy i nauczyciele, przedstawiciele jednostek samorządu terytorialnego oraz wszyscy chętni niezależnie od wieku i wykształcenia (przez umieszczone na stronie internetowej projektu darmowe materiały i raporty).

•W projekcie udział mogą wziąć całe klasy lub  grupy uczniów wyłonione przez nauczycieli w ramach wewnętrznego naboru przeprowadzonego w szkole.

•Łącznie w projekcie wzięło udział prawie 600 uczniów z 22 szkół ponadpodstawowychz całej Polski.


FORMUŁA ZAJĘĆ

•Uczniowie każdej ze szkół wzięli udział w 18 godzin zajęć w ramach 4 bloków tematycznych prowadzonych zdalnie (16 godzin) oraz podsumowujących zajęciach stacjonarnych na miejscu w szkole (2 godziny). Na jeden blok tematyczny składały się:

•2-godzinny wykład online

•2-godzinny warsztat online


BLOKI TEMATYCZNE

Tytuł bloku: Czy klimat miasta można „poprawić”? 

Prowadzący: dr Bożena Kicińska, prof. ucz. 

Klimat miasta wyróżnia ten obszar na tle otoczenia. Daje to miastu pewne szanse, ale i generuje różne uciążliwości, a nawet zagrożenia. Czy tak musi być? Niekoniecznie. Przecież specyfika klimatu miasta zależy od fizjonomii tego obszaru i naszego w nim funkcjonowania. Klimat lokalny miasta jest w naszych rękach. Jeżeli zrozumiemy związki przyczynowo-skutkowe, które w konsekwencji prowadzą to niechcianych przez nas następstw (nie tylko w sferze klimatu), zyskamy możliwość poprawy warunków panujących w mieście i zmniejszenia kosztów jego utrzymania. Takie efekty można uzyskać m.in. umiejętnie wykorzystując obiekty i tereny zieleni czy stosując różne nowinki technologiczne w doborze materiałów budowlanych, a nawet farb stosowanych na elewacjach. Działania te nabierają szczególnego znaczenia w procesach adaptacji miast do zmian klimatu. Te procesy i zależności będą przedmiotem wykładu. Następnie podejmiecie próbę wyszukania w Waszym mieście miejsc, które można i warto przekształcić z wykorzystaniem przedstawionych technik. Warsztaty posłużą omówieniu tak przygotowanych projektów.


Tytuł bloku: Masz jakiś problem? Nie jesteś sam! Patologia społeczna w ujęciu geograficznym

Prowadzący: dr hab. Tomasz Wites

W szerokim ujęciu dziejów nietrudno dostrzec, że zarówno dobro, jak i zło, w różnych przejawach, towarzyszą człowiekowi. Postęp cywilizacyjny niesie wiele korzystnych zmian, które poprawiają warunki bytowania i pozytywnie wpływają na jakość życia. Zdobycze cywilizacji ułatwiają funkcjonowanie i stwarzają wiele nieznanych możliwości. Jednocześnie, przeobrażeniom świata towarzyszą negatywne zjawiska i procesy społeczne, znane w przeszłości, jak i nowe, które ujawniają się w coraz bardziej zautomatyzowanej rzeczywistości. O problemach społecznych na wsi oraz w małym i dużym mieście usłyszycie na wykładzie, będzie mowa o biedzie, głodzie i niedożywieniu, bezrobociu, przestępczości i poczuciu bezpieczeństwa oraz postępującej antropopresji. Natomiast zajęcia warsztatowe pozwolą nabyć umiejętności dostrzegania elementów patologii społecznej wokół Was i sposobów radzenia sobie z nimi. Dowiecie się jak wyliczyć wskaźnik szczęścia i ślad ekologiczny i dlaczego tak trudno mierzalne szczęście traktowane jest jako miernik rozwoju.


Tytuł bloku: Plantacyjna „gorączka złota”. Globalne zmiany w rolniczym użytkowaniu ziemi

Prowadzący: dr Anna Dudek

Podczas zajęć podjęta zostanie tematyka globalnych zmian użytkowania ziemi, ich uwarunkowań oraz skutków przyrodniczych, społecznych i gospodarczych. Upowszechnienie rolnictwa plantacyjnego, wywołane globalizacją produkcji żywności i wzrostem zapotrzebowania na biopaliwa, powoduje rozmaite skutki dla środowiska i społeczności lokalnych. Problematyka wykładu obejmuje zarówno zmiany przyrodnicze wywołane wprowadzeniem monokulturowych upraw roślin (np. deforestacja, spadek bioróżnorodności, wprowadzanie gatunków inwazyjnych), jak i skutki społeczne oraz gospodarcze (spadek bezpieczeństwa żywnościowego w skali lokalnej, uzależnienie od globalnych rynków, zmiany w strukturze zatrudnienia). Szczególna uwaga poświęcona zostanie zjawisku zawłaszczania ziemi w krajach słabiej rozwiniętych, głównie w Afryce. Posiada ono nie tylko wymiar przyrodniczy i społeczno-ekonomiczny, ale także kreuje zupełnie nową dynamikę stosunków międzynarodowych na kontynencie afrykańskim. Na zajęciach warsztatowych prześledzimy scenariusze rozwoju rolnictwa plantacyjnego w różnych częściach świata. Będą wśród nich gatunki roślin uprawnych znane od dawna (kauczukowiec, kakaowiec), ale także te, które popularność zyskały w XXI wieku (jatrofa, awokado).


Tytuł bloku: Czy tracimy lód pod nogami?

Prowadzący: dr hab. Maciej Dąbski, prof. ucz., dr Katarzyna Greń

Ocieplenie klimatu jest najbardziej widoczne w strefach okołobiegunowych, szczególnie w Arktyce. Degradacja wieloletniej zmarzliny skutkuje przekształceniami rzeźby terenu, problemami z utrzymaniem infrastruktury oraz zwiększoną emisją metanu. Zmniejszanie się masy lodowców powoduje rozwój jezior proglacjalnych, intensyfikację osuwisk i lawin. Rośnie prędkość przemieszczania się lodowców Zachodniej Antarktydy, a lodowce szelfowe rozpadają się. Szybko kurczy się zlodzenie Oceanu Arktycznego. O tym wszystkim usłyszycie na wykładzie, natomiast zajęcia warsztatowe pozwolą Wam nabyć umiejętność szacowania grubości wieloletniej zmarzliny, zrozumieć dynamikę jej reakcji na ocieplenie klimatu. Uzmysłowicie sobie wielkość cofania czół lodowców w różnych częściach świata oraz jaki wpływ topnienie lodowców i wieloletniej zmarzliny ma na funkcjonowanie prądu Północnoatlantyckiego.



MATERIAŁY EDUKACYJNE


SZKOŁY ZAKWALIFIKOWANE DO PROJEKTU
  1. I LO im. Stefana Żeromskiego w Opocznie
  2. I LO im. Jarosława Dąbrowskiego w Tomaszowie Mazowieckim
  3. II LO im. Gustawa Gizewiusza w Giżycku
  4. II LO z Oddziałami Dwujęzycznymi im. M. Skłodowskiej-Curie w Końskich
  5. V LO im. St. Lema w Koszalinie
  6. IX LO im. C.K. Norwida w Częstochowie
  7. LO im. Bohaterów Powstania Styczniowego w Małogoszczu
  8. LO im. Stanisława Staszica w Zespole Szkół w Rzepinie
  9. Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Nr 3 w Gdyni
  10. Technikum Nr 2 im. E. Kwiatkowskiego w ZSZ Nr 2 w Starachowicach
  11. Zespół Szkół im. F. Nansena w Piastowie
  12. Zespół Szkół Nr 1 im. Jana Kilińskiego w Kłobucku
  13. II LO im. J. Kasprowicza w Kutnie
  14. Zespół Szkół Nr 22 im. Emiliana Konopczyńskiego w Warszawie
  15. Zespół Szkół Rolniczych im. W. Witosa w Ostródzie
  16. Zespół Szkół w Strzegomiu
  17. II LO im. Marii Konopnickiej w Inowrocławiu
  18. LO im. Tomasza Zana w Pruszkowie
  19. Publiczne LO UŁ im. Sprawiedliwych wśród Narodów Świata w Łodzi
  20. Regionalne Centrum Edukacji Zawodowej w Lubartowie
  21. Zespół Szkół Ogólnokształcących im. Kazimierza Jagiellończyka w Lidzbarku Warmińskim
  22. Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr. 3 im. Stanisława Staszica w Siedlcach

ZESPÓŁ PROJEKTOWY

Dr Bożena Kicińska, prof. ucz.  – klimatolog, kierownik Pracowni Edukacji Geograficznej WGSR UW, członek Rady Dydaktycznej na WGSR UW. Koordynator współpracy WGSR UW ze szkołami objętymi patronatem Wydziału, z Mazowieckim Samorządowym Centrum Doskonalenia Nauczycieli oraz Państwową Akademią Nauk. Członek Komitetu Głównego Olimpiady Geograficznej. Autor licznych publikacji i pomocy dydaktycznych. W latach 2018-2019 kierownik projektu, pt. „Mazowsze przez pryzmat lokalnych ojczyzn – edukacja młodzieży w zakresie oceny zasobów i walorów środowiska geograficznego i działań służących zrównoważonemu rozwojowi w lokalnej i regionalnej skali przestrzennej”, otrzymanego w konkursie Uniwersytet Młodego Odkrywcy dot. rozwoju oferty uczelni w zakresie realizacji trzeciej misji).


Dr hab. Tomasz Wites, prof. ucz.  –


Dr hab. Maciej Dąbski, prof. ucz  –


Dr Anna Dudek  –  geograf, doktor nauk o Ziemi, adiunkt i wykładowca WGSR UW. Pełni rolę wydziałowego koordynatora projektów edukacyjnych realizowanych na WGSR UW w ramach współpracy sojuszu sześciu uniwersytetów europejskich 4EU+. Jako przedstawiciel WGSR UW współprowadziła intensywny Program szkolenia dla studentów NOHA, (w latach 2008-2017) Network of Humanitarian Assistance Action, w tym: uczestniczyła w wykładach na Studiach Podyplomowych Pomocy Humanitarnej, przygotowała wykłady w j. angielskim w ramach kursu ogólnouniwersyteckiego „Introduction to Humanitarian Assistance”. Koordynowała projekt edukacyjny, współfinansowany w ramach programu polskiej pomocy zagranicznej, przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych RP, pt. „Globalny rozwój – lokalna edukacja”. Prowadziła badania terenowe w wielu regionach świata, głównie w Afryce, na Bliskim Wschodzie i w Ameryce Łacińskiej. Autorka licznych publikacji z zakresu funkcjonowania obszarów chronionych, turystyki przyrodniczej oraz projektów rozwojowych. Pasjonatka ochrony przyrody, podróży i fotografii. Członkini Oddziału Warszawskiego Polskiego Towarzystwa Geograficznego.


Dr Dr Katarzyna Greń –


BIURO PROJEKTU


INFORMACJE ARCHIWALNE